מאת שרית שץgeopolitics
פורסם לראשונה בפייסבוק 8.3.2022

הפוסט נכתב בעיצומה של המלחמה באוקראינה, במהלכה נתקף המערב באמוק מטורף של סנקציות כנגד רוסיה. נראה היה שארצות הברית, האיחוד האירופי ותאגידי הענק, זרקו סנקציות מכל הבא ליד ללא יד מכוונת וללא הבחנה.

d birenboimמספר ימים לאחר שפרצה המלחמה באוקראינה בין רוסיה למערב,  ניצח המנצח דניאל בירנבוים על קונצרט צדקה והזדהות עם אזרחי אוקראינה, שנערך בצרפת. 
אני לא אוהבת את משנתו הפרוגרסיבית למהדרין של המנצח המהולל. בעבר אמר דברים שהרתיחו את דמי, אותם אינני שוכחת.
אך הפעם אני דווקא באה ללמד עליו זכות. מדוע? כי אני לא שבויה בשום אג'נדה. מה איכפת לי מי הוא האומר? איכפת לי מה הוא הנאמר. כי האג'נדה היחידה שלי היא האמת והשכל הישר. מי שאומר דברים של טעם, לא איכפת לי באיזה צד של המפה הפוליטית הוא מסתופף. אביא את דבריו בשם אומרם.

בדברים אותם נשא במעמד החגיגי בו נכחו כל המי ומי של מדושני העונג, דיבר בירנבוים גם על כך שהגבולות בין החכם למטומטם (פראפרזה שלי), בטירוף אמוק הסנקציות, הולכים ומיטשטשים, מתפוגגים ואף נעלמים.
"עלינו להיזהר שלא לגנות את את התרבות הרוסית, אלא את הפוליטיקה של רוסיה. 
וכל זאת מדוע? מכיוון שכבר עולות קריאות להחרים כל! דבר שהוא רוסי, כולל את העושר התרבותי והיצירתי אותו תרמה והנחילה רוסיה לעולם בכלל ולתרבות המערב בפרט. הכוונה לספרות, שירה, מוזיקה, ציור, אמנות, מחזאות, ריקוד ויוצרים רוסיים בכל תחום אפשרי, כולל מדע.

מישהו יכול לתאר לעצמו מה היה נותר מתרבות המערב לאחר שהיינו "מטהרים" ממנה את צ'כוב, דוסטויבסקי, רחמנינוב, צ'ייקובסקי, אנה אחמטובה, מאייקובקי, גוגול, סולז'ניצין, טולסטוי, רחמנינוב, פרוקופייף, מנדלייב, יורי גאגרין, הבולשוי ושורה ארוכה ואינסופית של יוצרים, מדענים וגאונים?  מה היה נותר מספרות המערב אם היו מטהרים ממנה יצירות מופת כמו "החטא ועונשו", "אנה קרנינה", "ארכיפלג גולאג", "מפצח האגוזים" או אגם הברבורים"?dostoyevsky 
אם ילך המערב בעקבות אותם קולות שאבדו את השפיות באמוק הסנקציות, תרבות המערב תיוותר חיוורת ודלה כמו גבינה כחושה. בירנבוים יודע שאם קריאות אלה תמצאנה הד רחב, הרפורטואר שלו ילך ויצטמצם קרוב לקו האפס.

לפי מה שאנו עדים לו היום בנושא הסנקציות כפי שהוא מתפתח, המערב משליך על רוסיה מכל הבא ליד. עם היגיון אך בעיקר ללא כל היגיון.
לא ברור מי מקבל את ההחלטות לגבי הסנקציות. הן נראות יותר כתגובה אימפולסיבית של ילד מפונק בן 3 בהתקף זעם הרוקע ברגליו על השטיח, ולא כהחלטה שקולה ומושכלת של מבוגר אחראי, המבין מעשים והשלכותיהם בעת שהוא מבקש להציב גבולות חד משמעיים.
אני מבינה את הצורך בסיפוק רגעי ברמה של "הנה הכנסנו להם! מגיע להם!", אך בטווח הארוך יותר, לא רק שהסנקציות לא תהיינה יעילות, הן עלולות לחזור למערב ולפגוע בו באפקט בומרנג מסוכן והרה גורל שעלול להשפיע על כל אחד ואחת מאתנו.

בקרמלין יושב אמנם דיקטטור. אבל הוא לא מטומטם. פוטין מתוחכם מאוד, בעל ניסיון רב והוא שועל קרבות ותיק שיודע היטב היכן ניתן להשיג את הטרף המשובח. 
פוטין גם מצוי כבכף ידו, בתמורות התרבותיות-חברתיות-כלכליות העוברות על המערב. הוא יודע שהמערב מצוי בעיצומה של מהפכת תרבות אידאולוגית והוא גם יודע שאת ארצות הברית מנהלת קבוצה של תאבי כוח מושחתים חדורי פוליטיקה ואידאולוגיה, המקדמים אינטרסים של מיעוט אוליגרכי בעל כוח כמעט בלתי מוגבל, כמו יו"ר הפורום הכלכלי העולמי, קלאוס שוואב. הממשל האמריקאי הנוכחי כה מסואב ולכן המעצמה שהיתה חזקה בעבר, כבר איננה אותה ישות שהיה ביכולתה לאזן את ציר הרשע בעולם. לא רק שהיא איננה מאזנת, היא הצטרפה לציר הרשע. 
klaus shwab
לגבי רעיון הטלת אמברגו נפט על רוסיה, אמרה קאמלה מוח ציפור האריס שזה דווקא טוב "יופי, זאת הזדמנות להפסיק להשתמש בדלק מאובנים ולהתחיל להשתמש במכוניות חשמליות".
ארצות הברית נשמעת היום כמו עכבר שואג ולא כמו האריה של מטרו גולדן מאייר.


אין לי מושג ירוק בכלכלה. הנושא גם לא ממש מעניין אותי. אבל השכל הישר אומר שבעוד שהמערב עסוק בגזענות מערכתית מדומה, שירותים לטרנסג'נדרים ובכינויי גוף, התקרבו סין ורוסיה זו לזו בכל תחום אפשרי, כולל תימרונים צבאיים משותפים.
האם מטורפי הסנקציות באמת מאמינים ששתי המעצמות לא תמצאנה דרך לעקוף אותן וליצור מערכת מקבילה, כולל מערכת בנקאית, שעלולה להזיק יותר מאשר להועיל? האם לא ברור שהדולר עלול מתי שהוא להתרסק?
ומה אז? מה עלול לקרות לכלכלת העולם ובמיוחד לכלכלת אירופה התלויה בסחורות המזון מרוסיה, כמו חיטה ותירס? רוסיה שהוחרמה על ידי חברות האשראי, כבר שוקלת להקים מערכת אשראי בלתי תלויה, יחד עם סין.
מעבר לכך, המערב יאלץ לרכוש דלק מהיכן שהוא. למשל מאירן ומוונצואלה. אז מה הואילו חכמים בתקנתם וברצונם להחליש דיקטטורה אחת ולחזק באותה נשימה דיקטטורות אחרות שאחת מהן קוראת במפורש ובגלוי לרצח עם? הרי האיתולות, יצואני הטרור מספר אחד בעולם, יקבלו בקרוב מאוד צעצוע חדש מהמערב, עטוף בצלופן גרעיני. האירנים כבר משיטים את ידיהם אל מטר המתנות. ארצות הברית הוציאה את הח'ותים מרשימת ארגוני הטרור. ערב הסעודית ומדינות המפרץ, אינן מאושרות מכך, כי הח'ותים הם הזרוע האירנית על אדמת תימן. 
כדי לרכוש נפט ממקורות אחרים,  יאלצו מקבלי המדיניות בארצות הברית ובאיחוד האירופי להקל ואף להסיר את הסנקציות מעל למדינות שהדיקטטורה שולטת בהן. זה נשמע יותר כמו משחק כיאוטי של כיסאות מוזיקליים מאשר דיפלומטיה נבונה וחכמה. החלפת חצי-דיקטטורה בעלת כוח, כמו רוסיה בדיקטטורה חשוכה ואפלה כבימי המאה ה-7 תוך חיזוקה, ובכך הגברת הרוע בעולם, איננה מדיניות. היא הרפתקאה וגחמה מסוכנת לשלום האנושות כולה.

על השלכות הסנקציות על המערב ידברו אנשים חכמים ממני. אני לא ארחיב בנושא בו אינני בקיאה. אך שמעתי כבר כמה וכמה מומחים בתחום המנבאים שחורות.
לצערי הרב, אנחנו מצויים בתקופה כה כיאוטית שבה רבות השאלות על התשובות. אך דבר אחד הוא אקסיומטי:  כאוס לא נוצר מעצמו. יש מי שמחולל אותו.

אמר מקיוואלי: לאחר נסיך מצוין יכול נסיך חלש להשתמר; אבל אחרי נסיך חלש אי אפשר לשמר שום ממלכה עם נסיך חלש נוסף.
המערב היום מנוהל על ידי קבוצה של "נסיכים" חלשים שהכוח ותאוות השלטון מפעמים בתוכם.
לכן אל לו לאדם הישר וההגון באמת, להפסיק לשאול שאלות ולהטיל ספק.
למשל: האם יתכן שיש כוונת מכוונים בכך שמה שלא הצליחה לעשות המגפה, תעשה המלחמה באוקראינה שגם המערב כנראה איננו חפץ כל כך שתגיע לקיצה?
אם התשובה לכך היא חיובית, אשאל שאלה פתוחה: אם כך, מדוע?

אמר היינריך היינה "במקום בו שורפים ספרים, ישרפו גם בני אדם".
לא בכדי אני מכנה את משנת הפרוגרס "כנסיית הנעורות". אני מוצאת הקבלות רבות בין התנהלות הכנסייה הקתולית של ימי הביניים לבין התנהלותו של השמאל הפרוגרסיבי של היום. אחת מאותן הקבלות היא המונח הלקוח מתרבות הכנסייה הקתולית "מדורת ההבלים". כך נסגרים מעגליים היסטוריים. כי ההיסטוריה אכן חוזרת על עצמה: בפעם הראשונה כטרגדיה ובפעם השנייה כפארסה.
אנחנו נמצאים בשלב הפארסה.

 

* למתקשים לקרוא בגלל גודל הכתב: נא ללחוץ מקש Ctrl והקשה על מקש ה+ ולהגדיל על פי הגודל הרצוי. באותו אופן ניתן להקטין על ידי הקשה על מקש ה -.

 

0b255042