coteret arach4 1

תסמונת זנב הסוס - Cauda equina syndrome איננה "בעיית גב" במובן הרגיל אותו אנחנו מכירים, למרות שהיא עשויה להיות תולדה של בעיית גב, כמו פריצת דיסק, פציעה, תאונה, שבר בחוליות תחתונות, או גידול בעמוד השדרה. אך היא עלולה להיות גם תוצאה של ארכנואידיטיס קשה על רקע הרדמה איזורית למשל.

תסמונת זנב הסוס היא מצב נוירולוגי, בדרך כלל חריף, המאופיין בלחץ ובפגיעה בשורשי העצבים בתעלה השדרתית, באזור הממוקם מתחת לסיום חוט השדרה עצמו (החומר הלבן בתמונה). הפגיעה היא כתוצאה מנזק חריף או מנזק כרוני מתמשך, כמו במחלת הארכנואידיטיס.
Cauda equina
מבחינת המבנה, חוט השדרה עצמו קצר יותר מתעלת עמוד השדרה המוגדרת על ידי החוליות. הוא מגיע בדרך כלל עד החולייה המותנית הראשונה L1 (זה עשוי להשתנות מעט מאדם מאדם). התעלה השדרתית בהמשך מכילה מסה של שורשי עצבים המכונים "זנב סוס" (cauda equina), הנראים כמו זנב של סוס (האזור הצהוב בתמונה), ומכאן שם התסמונת. שורשי עצבים אלו מתמשכים מתחת לקונוס הַלְּשַׁדִּי (conus medullaris), לאחר סיומו של חוט השדרה עצמו. כלומר מ-L1-2 עד S5. שורשי העצבים הללו מתחברים ב-L5
לפלקסוס העצבי הסקראלי, שמשם יוצא העצב הארוך ביותר בגוף - עצב הסיאטיקה. הוא העצב המגורה וגורם בדרך כלל לכאב, במצבים של כאבי גב תחתון, עם הקרנה לעכוז או לרגליים. הפלקסוס הסקראלי הוא גם זה המעצבב מבחינה מוטורית ותחושתית את איזור אברי המין ואת איזור הפרינאום (האזור שבין אבר המין לפי הטבעת).

מספר עובדות חשובות ביחס לתסמונת זנב הסוס:

  1. תסמונת זו הנה מצב נוירולוגי, על רקע פגיעה בעצבים.
  2. תסמונת זו מופיעה פעמים רבות, באופן פתאומי ויש להתייחס אליה כאל מצב חירום רפואי.
  3. תסמונת זו הנה ישות אבחנתית ברורה מבחינת התמונה הקלינית, אך גורמיה עשויים להיות שונים.

"מה הם התסמינים של תסמונת זנב הסוס?
* כאבים רדיקולריים חזקים (רדיקולריים - בשורשי העצבים), המקרינים לעכוזים, לאיזור הגניטלי, לירכיים ולרגליים.
* אובדן תחושה - פעמים רבות בליווי של נימול, עיקצוצים, קהות ותחושת הרדמות.
* חולשה בגפיים התחתונות, לעתים ברגל אחת ולעתים בשתי הרגליים.
* הפרעות בתפקוד שלפוחית השתן - אי שליטה או אצירת שתן, פעולת מעיים - עצירות או אי שליטה על היציאות, ופגיעה בתפקוד המיני - הפרעות בזיקפה או בשפיכה וכן בעיות באורגזמה.
* ירידה או אובדן רפלקסים ברגליים - ברכיים ועקבים, וכן באיזור הפרינאום.
cauda equina syndrome
יחד עם זאת, "תסמונת זנב הסוס" עלולה להתרחש או להתקבע כמצב כרוני, על רקע איחור בהגשת טיפול בעת המצב החריף, או כחלק ממחלה כרונית ברקע, כמו טרשת נפוצה או ארכנואידיטיס. במקרים אלה היא מתקדמת לאט.
אחד מהסימנים שיש להתייחס אליהם באופן מידי, הוא הקושי בהטלת שתן או אצירת שתן, דבר המצריך התערבות רפואית מידית.

הגורמים לתסמונת זנב הסוס
לחץ על שורשי העצבים בשל פריצה של דיסק, גידול, פציעה, דימום, שבר בחוליה, או על רקע של לחץ כרוני - כמו בארכנואידיטיס. 
מתח של קצות העצבים על ידי "גלישת" חוליות זו על פני זו - spondylolisthesis.
דלקת - כמו במצב של ארכנואידיטיס.  ראוי לשים לב לכך, כי ברבים מהמקורות המציינים את הגורמים לתסמונת זנב הסוס, נעדר מקומה של הארכנואידיטיס.
אובדן של רקמת המיאלין והפרעה קשה במעבר האיתותים העצביים - כמו בטרשת נפוצה.
נזק על ידי חומר רעיל (נדיר) - כמו בהרדמה אזורית.

האבחנה נעשית על ידי סיפור האירוע, בדיקה קלינית, CT ו-MRI.

 

 

כיצד תסמונת זנב הסוס משפיעה על הלוקים בה
תסמונת זנב הסוס עלולה להיות מצב קשה ומייאש עבור הלוקים בה. למצב זה השלכות לתחומי חיים רבים.
בדרך כלל הסובלים ממנה נאלצים להפסיק לעבוד בעבודתם הרגילה, הן בשל הכאבים, הן בגלל אובדן כוח השרירים ברגליים או בשל בעיות בשליטה על הסוגרים, דבר המקשה על התפקוד בחברה.
בעיית השליטה על הסוגרים הנה בעייה קשה במיוחד להתמודדות. לעתים נזקקים המטופלים לצינתור של שלפוחית השתן או לשימוש בטיטולים. מעבר לקושי האסטטי והפגיעה בדימוי העצמי, דבר זה עלול לחשוף אותם לזיהומים חוזרים בדרכי השתן.

הכאבים הם בדרך כלל בעלי אופי נוירופתי, צורב ושורף, ולכן קשים לטיפול. כאבים נוירופתיים נוטים להחמיר לקראת הלילה ולפגוע קשות באיכות השינה. דבר זה יוצר מעגל אכזרי של בעיות תפקודיות ביום, הפרעות שינה וכאבים וחוזר חלילה.
החולשה מופיעה בדרך כלל ברגליים, דבר המקשה על ניידות האדם, לעתים עד כדי צורך בעזרי הליכה או בכיסא גלגלים. כמו כן תתכן צניחה של כף הרגל - Drop Foot, דבר אשר מקשה אף הוא על יכולת ההליכה ומסכן בפני נפילות.

כמו ברבות מהמחלות, מניעה היא הטיפול הטוב ביותר. תאונות קורות, חבלות מתרחשות ומחלות מופיעות. על כך אין לנו כל שליטה. יחד עם זאת, כדאי להימנע ככל האפשר מפלישה אל תוך חלל חוט השדרה, או כפי שמכנה זאת ד"ר בורטון, מומחה בעל שם עולמי לארכנואידיטיס "קודש הקודשים של הגוף".

בהתחשב במורכבות הבעייה ובהשלכותיה, אין זה זה פלא שרבים מהלוקים בה סובלים מדיכאון הם מתמודדים עם אובדנים רבים: אובדן הבריאות, אובן הניידות, אובדן כושר העבודה, אובדן כבודם וערכם העצמי בשל בעיות הסוגרים, אובדן במערכות יחסים, אובדן המיניות והזהות המינית, אובדן תפקידים קודמים בחייהם, וקשיים נוספים. יש להיות מודעים לכך ולפנות לבקשת עזרה בעת הצורך, על מנת לסייע להם לחוות שוב תקווה ומשמעות ביחס לעצמם וביחס לחייהם.

טיפול

הטיפול במצב החריף כולל הסרת הגורם המהווה לחץ על שורשי העצבים בניתוח חירום תוך 24 שעות. ככל שמתמשכת השהייה מזמן הופע  התסמינים עד להתערבות הכירורגית, כך גדל הסיכון לנזק עצבי קבוע ובלתי הפיך. ההחלמה קשורה לגורמים שונים, כמו היקף הפגיעה, ולמהירות ואיכות הטיפול הניתוחי. לאחר הטיפול, יתכן כי תדרש תקופת שיקום ארוכה, במיוחד במצבים בהם ישנן הפרעות בשלפוחית השתן ויש צורך לאמן אותה מחדש להתרוקנות.
פזיוטרפיה.
כאשר הבעייה הבסיסית הגורמת לתסמונת זנב הסוס לא ניתנת לטיפול, כמו בארכנואידיטיס, או בשל פגיעה במיאלין על רקע מחלה כמו טרשת נפוצה, יתכן שהמצב יהיה כרוני ומתקדם.

הטיפול מתייחס לתסמינים ומתמקד במספר מישורים:horse
טיפול בכאב ממקור נוירופתי. חשוב להקפיד על ניטור יעיל וטוב של המערך התרופתי. פעמים רבות נעשה שילוב של נרקוטיקה עם Gabapentin או Tegretol. בשל תופעות לוואי של חלק מהתרופות חשוב להתאים מינון תרופתי אשר יתן את מירב ההשפעה עם מינימום תופעות לוואי. דבר זה שונה מאדם לאדם.
במידת הצורך יש לשלב טיפול תרופתי נוגד דיכאון בשילוב עם תמיכה נפשית רחבה.
חשוב לציין שאופייטים עלולים לגרום לעצירות ונוגדי דיכאון עלולים לגרום לעלייה במשקל ולהפרעות במתן שתן, מה שעלול להחמיר את הבעיות הבסיסיות עמן מתמודד האדם. יש לעשות שיקולי רווח והפסד.
במידה שישנן בעיות בהתרוקנות שלפוחית השתן, עלול להיווצר מצב בו יהיה צורך ללמד את האדם לרוקן את שלפוחית השתן באמצעות צנטר.
הנושא הרגיש והקשה הנו נושא התפקוד המיני.
אנשים מתקשים לדבר על נושא זה במיוחד במצבים בהם הם חווים בעיות קשות ביחס לתפקוד המיני. כיום ישנם אנשי מקצוע המתמחים בבעיות מיניות האדם והיה טוב אם אדם הסובל מקשיים אלה יפנה לייעוץ בין אם באופן פרטני ובין אם כייעוץ וטיפול זוגי. ייעוץ טוב ותומך עשוי לסייע בהתמודדות ואף להפחית את הקושי הכרוך בתחום עדין ורגיש זה.
אובדן תחושתי: קיים טיפול השנוי מעט במחלוקת אך ניתן במחלות כמו טרשת נפוצה. טיפול בויטמין B עשוי לתרום מעט לשיפור המצב.
דרך טיפולית נוספת אשר נמצאה כיעילה בתסמונת זנב הסוס הנה באמצעות גירויים חשמליים לעצבי חוט השדרה בטכניקה של Spinal Cord Stimulation

 

0b255042c59e

 

לדף הראשי "ארכנואידיטיס - המחלה היתומה"